Monday, January 17, 2011

Nota Alam Maya 2: INTERPERSONAL COMMUNICATION

Interpersonal Communication: Form of communication occurs when we interact simultaneously with another person and mutually influence each other.

Semasa lecture untuk subjek Psychology of Human Relation iaitu berkenaan tajuk interpersonal communication (satu komunikasi dua hala antara dua orang), madam kata interpersonal communication berperanan as a tool to forge of maintain relationship, as we as friend, sister, mother, and so on. Dari interpersonal communication sebenarnya it shaping our personal identity. Yup! Kadang-kadang org di sekeliling kita melhat siapa kita based on cara kita berbicara…hmmm…

Oleh itu wahai MadahQalbiku, inginku kongsikan tentang basic model of communication yang ku pelajari di dalam kelas. May be ia boleh jadi tips kepada kita dalam berkomunikasi. Juga membantu kita memahami seseorang dan situasi. Sebab kadang-kadang dalam proses komunikasi sdang berlaku boleh timbulnya salah faham, tak puas hati, serkap jarang, salah dengar, dan sebagainya. Kadang-kadang sebab macam ni kita jadi bengang pada orang yang sedang bercakap dengan kita dan sebgainya.

Basic model of communication terdiri daripada beberapa model seperti berikut:

Sender
- kiranya orang yang memulakan sesuatu perbualan. Boleh jadi kitalah orang tu eheh… atau sape-sapelah…
- apa yang penting bila kita bercakap kenalah jelas
- satu lagi take note for the complexity dalam bercakap. Maksudnya the length of your words. Cakap kena ada fulstop dan nada yang btul. Takut orang slah tafsir apa yang kita nak sampaikan…

Receiver
- kawan kita lah yg sedag bercakap dengan kita. Takkan berckap dengan dinding hihihi…
- sebgai orang yang mendengar kita kena alert, dengar betul-betul, faham apa yang disampaikan oleh sender.
- Biasa terjadi kepada receiver iaitu perceptual distortion iaitu kita dah ada satu mental block e.g. who are defensive person. Hmm…kadang-kadang ada orang bila kita bercakap dengan dia sebenarnya dalam hati dan minda dia dah set dah nak tembak kita. Aduh, bahaya orang camni… takut kalo dakwah kat dia terhijab hidayah eheh.
- Jadi kalo orang nak sampaikan sesuatu kat kita kena tawaduk hati bukan dengan keangkuhan. Walaupun mungkin kita tak setuju dengan kata-kata orang yang bercakap dengan kita atleast terima dan dengar dengan rendah hati sekadar meraikan…

Feedback
- message that receiver sent back to the sender
- satu tips kita boleh buat paraphrase. Maksudnya selepas dengar apa yang kawan kita nak kata, kita cuba cakap semula tp guna ayat kita sendiri. Ini menandakan kita pay attention dan memahami apa yang sedang diluahkan oleh kawan kita kepada kita

Environment
- lebih kepada bagaimana keadaan sekeliling tempat kita berbual atau berbincang. Suasana kematian ke, tempat formal ke…
- emm environment ni will make the message can be accepted or rejected.
- dalam konteks ni, kita kena faham apa perasaan at that time orang yang kita nak bawa bercakap ni. Apa condition at that time and sesuai ke tak kita nak bagitahu apa yang kita nak sampaikan kat dia waktu tu…perlu diambil kira ye…
- lagi satu, melihat kepada situasi semasa proses komunikasi ini berlaku perlu diingat bilamana kita mendapat negative feedback dari kawan kita bercakap ni, so how we accept or respond that –ve message ni? Kena check environment tu sesuai ke tak kita nak bagi respond macam ni… macam ni atau macam ni….

Noise
- is about something that distract our concerntration in communication
- boleh berlaku dalam dua keadaan: internal dan external
- i) internal biasanya in terms of thought, emotion, biological cotohnya tiba-tiba sakit perut, lapar ke
- dalam internal termasuk juga kes ada orang ni punya excessive shyness membuatkan proses komunikasi failed
- ada pulak excessive extrovert (talkative person) sampai block other people chance to speak)
- ii) in terms of external bisanya disebabkan our sight, orang cakap kita tengok benda lain, tiba2 ada smell yang tak menyenangkan, kedaan yang bising macam tu la…
-
Erm… madam pesan, kita belajar teori komunikasi ni bukan setakat teori je but look it as we as a human nature yang mana kita perlu berinteraksi dalam kehidupan seharian kita. Dalam berkomunikasi ita kenalah jaga percakapan, jaga perasaan orang, memahami situasi dan sebagainya….

Look it (communication) as we as a human nature??? Ada something came across in y mind… renungan bersama…

“Serulah (manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pengajaran yang baik, dan berdebatlah dengan mereka dengan cara yang baik…” [An-Nahl, 14:125]

“Dan mereka bertanya kepadamu (Muhammad) tentang ruh. Katakanlah, “Ruh itu termasuk urusan Tuhanku, sedangkan kamu diberi pengetahuan hanya sedikit.”
[Al-Isra, 15: 85]

Jika dilihat kedua-dua ayat di atas sememangnya kita mengetahui terdapat maksud tersirat dan tersurat dalam ayat tersebut. Walau bagaimanpun, apa yang ingin ku sampaikan sebenarnya tentang kepentingan komunikasi. Bila diteliti kalam Illahi di atas ini menyebut perkataan ‘serulah’, ‘berdebatlah’, ‘bertanya’ dan ‘katakanlah’. Berdasarkan perkataan-perkataan ini menujukkan peranan komunikasi dalam kehidupan seharian kita. Selain itu, di dalam quran banyak menyebut fi’il amar ‘qul’ yang bermaksud katakanlah termasuklah ayat ke 85 Al-Isra di atas ini menandakan Allah menyuruh nabi berdakwah juga dengan lisannya, salah satu cara berkomunikasi. Nak katanya kepentingan komunikasi ini juga ada disebut di dalam Quran. That’s the point!

Berdakwah dengan lisan, bermusyawarah dengan lisan, bergurau senda dengn lisan, mengadu masalh dengan lisan, bergaduh dengan lisan, mempertahankan diri dengan lisan, dan banyak lagi. Sebab tu kena lihat who are the sender, who are the receiver, bagaimana feedback yang kita dapat dan kita akan respond, apa environment and noise at that time yang kemungkinan boleh menyebabkan suasana menjadi dingin, suram, tegang dan sebagainya….


Wallahua’lam….

No comments:

Post a Comment