Wednesday, April 6, 2011

YES… You’re! A LEADER…

Aku tertanya-tanya apa sepatutnya yang ada pada diri seorang leader? Memikirkan tentang itu, cuba melihat pada diri sendiri… seolah-olah langsung tidak ada sikap kepimpinan pun. Tapi bagaimana mereka boleh memandang bahwa aku punya kebolehan? Dan bagaimna pula aku boleh menerima tugas yag maha berat itu? Dan mengapa baru sekarang kau mempersoalkan hal ini wahai diri? Bungkam sendirian…

Entahlah… aku sendri tidak punya jawapan. Mungkin ini hanyalah luahan hati seorang insan. Seorang insan biasa yang kadang-kadang merasakan dirinya kuat dan kadang terasa lemahnya tidak terhingga. Luahan ini hanyalah sekadar bicara hati untuk memuhasabah diri sendiri…

My competency

Sebelum ini MadahQalbi aku pernah buat career test based on personality iaitu self-Directed Search (SDS) test. Bila buat test ni kita akan dapat result samada kita ni seorang yang Realistic (R), Investigative (I), Artistic (A), Social (S), Enterprising (E), ataupun Conventional (C), (RIASEC). Dan after buat tu result yang ku perolehi adalah SAI iaitu I am social, artistic and investigative person.

Social person adalah orang yang understanding, agreeable, helping others dan sememangnya sesuai menjadi guru, social worker, kaunselor. Artistic pula seorang yang open, imaginative, sensitive, creative. Kebiasaannya seorang yang akan publishing story, performing art, original painting dan musical composition. Dan investigative pula seorang yang analytical, curious, theoretical contribution to science, ambitious. Biasanya investigative person akan jadi researcher, doctor, work with chemical and so on.

Erm sememangnya kena dengan jiwaku. Maksudnya dengan cita-citaku dan personality ku. Yup! I wanna be a counselor. But ada jugak personality clashes. I’m not extrovert and friendly person. So, its difficult to me to be a counselor yang kena deal dengan banyak clients huh! But, I will… I will strive to improve my self. Tuhan sungguh Kau maha mendengar… Kalau artistic pula erm mungkin aku mengikut bakat my dad. Dari segi penulisan dan buat-buat puisi mungkin. My dad jugak seorang musician dan pandai mencipta lagu. Tapi bapa tak buat lagu yang melalaikan. He just involve dalam dunia nasyid tradisional irama padang pasir. That’s his interest and tendency. My dad is talented person. I’m proud of him weee=P

How about I am investigative person? hurm… I think ya sometime aku suka bermain dengan teori, buat research mungkin…

Bila buat test ni sebenarnya aku bukanlah seorang clerical person. Clerical person tergolong dalam conventional person. Golongan orang macam ni seorang yang conforming, conservative, practical-minded, methodical. Clerical person orang yang involve dalam kerja-kerja seorang kerani, secretary yang banyak deal dengan kerja-kerja dokumentasi, taip-menaip. Yes I am. I’m not that kind of person!

Wahai diri… mengapa baru sekarang kau mengeluh. gantilah keluhanmu itu dengan istighfar. Astaghfirullahalazim… adakah aku tidak redha dengan ketentuan Illahi… Tuhan…

Am I difficult person?

Bila belajar subject Psychology of Human Relations, di dalam kelas kami belajar tentang helping difficult people. Dan salah satu type of difficult people ni ialah yes people. Yes people ni adalah orang yang senang je nak agree to any commitment. Tapi at last diri sendiri yang sakit. Kerja kucar- kacir dan diri sendiri tak teratur. erm.. am I really this kind of person?

Atas dasar apa sebenarnya kau wahai diri menerima tugas itu? Kau jangan main-main wahai diri. Ini soal amanah! faham tak soal amanah! mana mungkin kau membuat keputusan tanpa berfikir panjang kan? Diam.. bungkam… erk…. Adakah aku tersilap membuat keputusan? adakah tindakan dan keputusan aku ini telah mnyusahkan diri sendiri dan juga pihak lain? Menerima tugas yang bertentangan dengan kompetensi diri? Ya Allah apa yang telah aku lakukan???…. Tuhan aku hanya manusia…. Tuhanku ya Rabb…

Everyone has their own strengths and weaknesses

Yup! setiap orang akan mengakuinya. Everyone has their own strengths and weaknesses including me. My weakness, I am not multi tasker person. I cannot focus many things dalam satu masa. Pasti akan terkorban satu. Sekali lagi, adakah aku silap membuat keputusan? Seorang yang careless, clumsy, procrastinate…. how come this person can be as a secretary. Secretary is someone yang teliti, systematic and organized. Oh, my God once again I’m not that kind of person!

Am I deserve to be a leader?

Menjadi salah seorang front liner dalam gerak kerja dakwah? Bak kata Bob Lokman bila dia telah berubah dan meninggalkan dunia artis seolah-olah Abu Jahal masuk islam ataupun seolah-olah dia adalah seorang muallaf. Begitu juga diriku hakikat yang sebenarnya… Banyak lagi perkara yang perlu aku perbetulkan dalam diri ku. Apatah lagi ilmu agama, ayat quran, hadis, sirah-sirah nabi…. Sungguh aku sangat kerdil dalam bab itu.

Apatah lagi penampilanku, character sebagai seorang dai’e, pemikiranku, pergaulanku tidak kira samada dengan lelaki ataupun perempuan… Ya memang aku cuba untuk menjga dan alhamdulillah agak terjaga sedikit sebanyak. Namun sikap keterbukaanku dan tahap keliberalan dalam diriku itu masih ada. Takut silap-silap hujah liberalku diterima pakai hanya kerana intonasi ku yang persuasive. Tulisanku yang mengesan jiwa. erk..mungkin! Sedangkan aku masih lagi perlu tunjuk ajar dari mereka yang lagi banyk ilmu.

Kadang-kadang aku terlupa bahwa aku insan bertudung labuh. Insan yang melibatkan diri dalam kerja-kerja amar makruf nahi munkar. Namun kadang-kadang aku terlupa sebab manusia itu kan bersikap pelupa. Mungkin juga disebabkan kawan-kawanku tidak kira lelaki atau perempuan, they will treat me as me as the former of me. And sometime in that situation aku juga akan terlupa siapa diriku, then I entertain them as me as the former of me. Pendek kata hilang thiqah! Wahai Tuhan perkara inilah perkara yang sangat sukar bagiku. Silap-silap boleh jadi fitnah! Tapi jangan salah sangka aku bukanlah seorang yang social pun. Cuma macam aku cakap tadi pergaulanku tidak kira antara lelaki dan perempuan kadang-kadang aku sedikit open minded. So, am I deserve to be as the one of front liner dalam kerja-kerja dakwah? Namun aku hanya manusia. Sebab berubah itu bukan macam petik jari. Iman ku juga pandai turun dan naik…. Tuhan…

Ibrah dan muhasabah…

Dalam kita ingin membuat keputusan berfikirlah dengan teliti. Timbang baik buruk. Dan yang paling penting mohon ilham dan petunjuk Illahi. Putuskanlah sesuatu dalam keadaan jiwa itu tenang. Dan jangan sesekali takut menyatakan pendirian sndiri. Sepertimana lecturer ku sering mengingatkan, katanya ‘your decision will affect others’. So think deeply think wisely! That words benar-benar memberi kesan kepadaku. That words membuat aku sedar…

Selain itu, kita kena kenali diri sendiri. Kita kena tahu di mana dan setakat mana kemampuan kita. Walaubagaimanpnun, kita kena berusha memperbaiki diri dan sentiasa bersedia untuk menghadapi hari mendatang. Kerana kita tidak tahu apa yang menanti kita kemudian nanti. tidak kiralah khabar gembira mahupun sebuah dugaan…

Sesungguhnya kerja-kerja dakwah adalah kerja yang sangat mulia. apatah lagi sehingga diri kita bertekad menjdi pejuang agama subhanallah… Jangan rendah diri tatkala diri yang punya banyak kekurangan. Islam itu tidak kejam, tidak pilh kasih. sedangkan Allah mengatakan tugas manusia itu sememangya menjadi seorang khalifah dan berbuat dakwah. jadi semua orang pun layak. Tentang kekurangan diri itu ingatlah bahawa Allah yang menilai kerja-kerja kita. Asalkan kita tanam niat yang ikhlas dan usaha yang gigih memeprbaiki diri di samping memeprbaiki orang lain.


Dan terakhir sekali mohon lah kekuatn jiwa daripada Allah. Kuatkan taqarub billah kita padaNya. Mohon sentiasa petunjuk dan iham dari Nya agar setiap keputusan dan tindakan kita dipandu olehNya. Muhasabah buat diri yang hina dan tidak lari dari melakukan silap dan dosa…

No comments:

Post a Comment