Wednesday, August 24, 2011

I'm a dreamer...



Jika aku ditanya apa hobi kamu...

Maka jawabku:. [observing, understand, thinking &... DREAMING=p]

Ya, berangan adalah kegemaranku. But, because i'm a dreamer there's many things I wish i didn't do! huh! why? but, then i got the answer...

maksud angan ialah menggambarkan sesuatu dalam fikiran, mengalamun dan berkhayal. Hmm... sape yang tak suka kan. Kadang-kadang boleh sampai termimpi-mimpi. Ish bahaya...bahaya. jangan sampai mengigau sudah=p.

Kalau kita terlalu ikutkan hati asyik berangan, ia akan menjadi igauan kita dan sentiasa bermain-main di benak fikiran. Jadi, apatah lagi jika angan-angan yang sia-sia tidak berfaedah ataupun anagn-angan yang kita tahu yang memang takkan tercapai. Maka benarlah ia perbuatan sia-sia.

Sebenarnya, orang yang suka berangan macam tu adalah orang yang memiliki jiwa yang lemah dan kurang berkeyakinan serta kurang semangat perjuangan (tak isah la perjuangan ape, cita-cita pun boleh). Bila kita kurang yakin untuk melakukan sesuatu, so, jawabnya berangan je lah. sesuatu yang tak mampu direalisasikan kita berangan je lah. Tapi cuba kita refleksi diri semula. Apakah yang kita angankan itu dan berhasrat untuk melakukannya walaupun tidak tercapai adalah sesuatu yang benar berfaedah dan semata-mata kerana Allah? adakah apa yang diangankan itu boleh menyelamatkan kita dari azab allah ataupun meraih keredhaanNya jika ia direalisasikan sekali pun? Jika tidak abaikan saja. Istighfarlah... kadang-kadang angan-anagn seperti itu hanyalah janji-janji syaitan atau khayalan yang tidak mungkin wujud dan ia merupakan satu pembohongan.

Walau bagaimanapun, bagi mereka yang bercita-cita tinggi dan punya semangat perjuangan yang teguh, angan-angan adalah ilmu dan iman bagi mereka. Sesiapa yang punya angan-anagn yang bermanfaat iaitu angan-anagn jika ia direalisasikan dapat mendekatkan diri kita kepada Allah, Rasulullah sentiasa menggalakkannya. Angan-anagn yang baik, boleh mendatangkan pahala kerana rasullullah juga pernah berangan-angan ketika baginda menunaikan haji.

Sama-sama kita mengambil iktibar dan introspeksi diri...

Sources: Buku Bahagiakan Hatimu (Tulisan Ibn Qaiyyim)

Sekadar bicara hati insan biasa... wallahua'lam...









No comments:

Post a Comment