Saturday, August 21, 2010

MUHASABAH DIRI

Cuba untuk melakukan self correction pada kesilapn yang dilakukan samada sengaja ataupun tidak, dizahirkan ataupun tersembunyi. yang disedari ataupun tidak...


Ya Allah! sesungguhnya aku menganiaya diriku dengan penganiayaan yang banyak, dan tiada yang mengampunkan dosa-dosa melainkan Engkau, maka ampunilah aku dengan pengampunan di sisiMu dan kasihanilah aku, sesungguhnya Engkau Maha Pengampun lagi Pengasih...

Ya Allah! Ampunilah untukku dosa-dosaku dan kejahilanku dan sifat melampau dalam urusanku dan Engkau lebih mengetahui daripadaku, ya Allah! Anpunilah untukku usahaku, dan gurau sendaku, dan kesalahanku, dan kesengajaanku, semua itu di sisiku, Ya Allah! Ampuni untukku apa yang telah aku kerjakan dan apa yang akan datang dan apa yang aku sembunyikan dan apa yang aku zahirkan, tidaklah Engkau melainkan lebih mengetahui dengannya daripadaku, Engkaulah yang Terawal dan Terakhir dan Engkau berkuasa atas setiap sesuatu....

peringatan buat diri ini...bahawa ramdhan telah pun memasuki fasa ke dua. maka perbanyakkanlah amalnmu. janan biarkan diri ketinggalan ataupun kerugian dengan tidak mengambil peluang sepanjang ramadhan ini untuk melipatgandakan amal dan bertaubat...
Astaghfirullahalazim................

No comments:

Post a Comment