Wednesday, November 24, 2010

Penyakit Malas...

Bila mana Dr. HM Tuah mengatakan malas adalah musuh utama manusia, ya! Aku sangat mengakuinya. Kadang-kadang kita tertanya-tanya pada diri sendiri ‘adakah diri ini sudah cukup OK?’ apakah kelebihan ataupun kemahiran yang ada pada diri… tapi disebabkan sikap malas kita hati dan aqal menjadi kabur untuk menilai kemampuan diri.

Mungkin kita pernah merasakan bahwa diri kita sebenarnya boleh memimpin. Kadangkadang kita merasakan kita bukanlah seorang yang bodoh sangat, jika belajar betul-betul sudah tentu bijak. Kita mampu menilai diri sebenarnya. Namun, disebabkan penyakit malas ini yang menjadikan self-esteem menjadi low. Kita menjadi tidak kenal kelebihan diri. Sikap kepimpinan yang mugkin ada pada diri terkubur lantaran sikap malas menguasai diri.

Dr. Hm Tuah telah menyentuh bahawa manusia itu mempunyai dua hati. Apabila untuk menilai diri samada OK ataupun tidak jawablh dengan hati kecil yang tidak akan menipu. Hasil daripada itu kita tahu langkah selanjutnya memperbaiki diri…

Maksudnya, jangan kerana sikap malas itu menyebabkan kita hilang keyakinan dan merasakan diri tidak mampu ke hadapan. Sebab itu gunakanlah hati kecil itu untuk kita muhasabah diri sendiri dan sedaya upaya mengubah diri ke arah yang lebih baik. Amiin… peringatan buat diriku sendiri…

Mutiara kata: Bermuafakatlah dengan diri sendiri sebagaimana anda bermuafakat dengan kawan tatkala hendak menentukn arah tujuan.

No comments:

Post a Comment