Monday, November 8, 2010

RYUNEDA...Friendship Never End...


"RYUNEDA friendship forever... kawan sampai liang lahad"
Itulah ungkapan janji setia bersama kawan-kawan ku sewaktu dibangku sekolah menengah dulu. Bila bibir menyebut ungkapan ini lantas mengingatkan ku lagu yang sering didendangkan oleh ku dan kawan-kawanku sebagai tanda persahabatan kami...
As we go on, we remember,
All the times we had togheher,
As our life change, come whatever,
We will still be friends forever...
Mengenangkan nostalgia lama ini membuatkan hatiku merintih pedih. terasa ingin menjerit terasa ingin menangis. R.Y.U.N.E.D.A (Ryn, Yanie, Ujank, Nune, Etun,Deekay, Ayue). nama geng ini akulah yang menciptanya bersama ujank. mengimbas kembali saat itu, saat Ujank datang ke bilik ku. sambil berborak-borak sehinggalah ilham datang bertandang kepada kami dan terciptalah nama 'RYUNEDA on7'. Aku merindui saat itu. Aku merindui kenangan itu. tahukah kamu aku merintih aku rinduuuu.... rindu the former of me. aku rindu the times we had toghether...
Namun perasaan itu hanya mampu di simpan di dalam hati. tidak mampu diungkapkan di hadapan kamu. RYUNEDA maafkan aku. bukan aku menjauhi kamu. bukan aku meninggalkan kamu, bukan aku melupakan kamu. seperti bait lagu tema RYUNEDA... As our life change, come whatever, we will still be friends forever... satu hari nanti aku percaya Allah akan temukan kita. saat itu kita menangis bersama melepas rindu bersama... Tuhan makbulkan harapan ku ini ya Rabb. Aku menyayangi mereka. Namun aku tiada kudrat berhadapan dengan mereka...
Teringat akan sebuah kata-kata yang tidak silapku adalah kata-kata seorang sahabat "Aku rela ditinggalkan sahabat kerana perjuanganku tetapi aku tidak rela ditinggalkan sahabat seperjuanganku". Jika aku mengungkapkan kata-kata ini kepada kamu wahai RYUNEDA sudah tentu kamu akan terasa hati. Kerana atas sebab tidak memahami maksud tersirat kata-kata itu.
Mungkin silap ku yang tidak pandai menyesuaikan diri dengan pelbagai suasana. Lemah berhadapan dengan pelbagai ragam manusia. I don't know how to behave in front of you where at the same time there are so many many things that I have to control in my self and behave properly. Sungguh aku takut bila diri ku menjadi sumber fitnah. Ya Allah...Nau'dhubillah. Tapi bukan bermakna aku seorang kawan yang ekslusif. Tidak sekali! Semua ini adalah kelemahan ku. Aku seperti lalang yang masih tercari-cari kekuatan diri. Lalang bila ditiup ke kanan ke kanan lah ia ditiup ke kiri ke kiri lah ia. Tapi aku ingin menjdi insan yang punya keteguhan hati. aku ingin menjdi sahabat yang mampu memberi nasihat dengan penuh hikmah dan dalam masa yang sama meraikan diri seorang sahabat itu. Bukan menjadi seorang sahabat yang hanya melihat sahabatnya hanyut dan dia pun turut sama menghanhyutkan diri. Dan kerna itulah aku perlu menjauhkan diri, perlu mencari kekuatan. Maafkan aku RYUNEDA...
Dan dalam masa yang sama diri ini terasa kehilangan kamu. Aku menjadi cemburu melihat rapatnya silaturrahim sesama kamu. R.Y.U.N.?.D.A. Semuanya rapat dan sekepala. Tapi Aku 'E'? Aku tidak mampu menipu diri aku cemburu melihat kamu. Aku telah kehilangan kamu... kenapa dan kenapa kamu tidak pernah bertanya kepada ku kenapa aku berubah, apa perasaan ku saat berubah, tak susah kah, banyak ujiankah, macamna nak berhadapan dengan orang bila dah berubah. kenapa kamu tidak pernah untuk mengambil tahu. Aku sebenarnya perlukan kekuatan, aku perlukan sokongan. Bukan mudah bermujahadah. diriku sentiasa diuji. Tapi kamu tidak pernah menunjukkan support kepadaku...
Namun, mana bisa diri ini menyalahkan kamu. Semuanya atas kesilapan besar yang aku telah lakukan. kerana aku yang telah memulakannya. Maafkan aku. Aku yang mula menjauh dan menyepikan diri daripada kamu. Tetapi semua itu ku lakukan atas sebab diri ini terlalu lemah dan takut. Jadi mengelak bagiku jalan terbaik. Sungguh betapa aku mementingkan diri sendiri maafkan aku... Bukan ini keinginan ku...
Ya Allah, seperti biasa doaku pada Mu tunjukkan aku jalan ya Rabb dalam setiap amal dan urusan ku. Ya Allah satukan hatiku dengan sahbat-sahabatku ini. Izinkan aku menggembirakan hati-hati mereka, izinkan aku menjdi seorang sahabt yang prihatin dan izinkanlah untuk aku menjdi seorang yang menghargai sahbatnya. Tunjukkan aku jalan itu ya Allah dan permudahkan lah...permudahkanlah... Kurniakan aku tawaduk hati, kurniakan aku kekuatan hati, kurniakan aku kelembutan hati, kurniakan aku keikhlasan hati...Harapanku agar satu hari nanti aku mampu menjadi insan, menjadi sahabt yang tahu dan mahu dan mampu menjaga silaturrahimnya, ukhwahnya terahadap sesama insan dan sahbatnya...Amiin ya Rabb...

No comments:

Post a Comment